יום חמישי, ינואר 18, 2007

Australian Stories (number 2)

אז קודם כל חדשות טובות - הישראלית שלנו בטניס (שחר פאר) ניצחה עוד משחק באלפות כאן במלבורן, ועולה לסיבוב הבא.
זוכרים שסיפרתי שעכשיו כל יום מעל 35 מעלות? אז היום היה 38 מעלות כל היום, ובערב - גשם. בדיוק אותו הדבר קרה אתמול - 7 בערב גשם. תראו:

לא סתם גשם...זלעפות.
בכל מקרה, החלטתי לספר עוד סיפור אוסטרלי קטן לפני השינה (שלי):
הפעם - קנברה.
המילה קנברה כנראה משמעותה "מקום מפגש" באבוריג'נית. במקור הייתה כאן חווה לפני מאה ועשרים שנה, וחוץ מזה כלום. התחילה מאה חדשה, בא היום ואוסטרליה הפכה למדינה עצמאית (1901) ולא קולוניה של אנגליה, ולאחר תום החגיגות (וההנג-אובר) החלו הפוליטיקאים האוסטרלים לעשות מה שהם הכי אוהבים לעשות - להתווכח.
הוויכוח כמובן - איפה תהיה עיר הבירה של המדינה? בסידני אמרו "אנחנו!" כי סידני הייתה העיר הראשונה. במלבורן אמרו "אנחנו" כי היא הייתה העיר הגדולה והעשירה (על המהפך בין מלבורן לסידני בימים הקרובים). את אדלייד פרת' ובריסביין אף אחד לא שאל. אז מה עושים? אחרי שמונה שנים של וויכוחים נבחר המקום שעליו ישבה החווה הקטנה קנברה, כי היא הייתה בין שלושת הערים הגדולות (אבל קרובה יותר לסידני) והוקמה מדינה פדראלית (המממ...איך אומרים state בעברית? מה ההבדל בין מדינת ניו יורק למדינת ארה"ב?) שהורכבה משטחים של ניו-סאות' ווילס וויקטוריה.
וזהו? מה פתאום! עכשיו אפשר להתווכח איך יקראו לעיר הבירה.
אחד הציעה "שייקספיריה", אחר אמר "מיולה" אחר - "וויטוולגולד", "אמו" "אקליפסוטיה" ואפילו "סידמלאדפרבריסהו" (ההברות הראשונות של כל ערי הבירה של המדינות הפדראליות), "אופוסום", "גלאדסטון" "ת'ירסטיוויל" (עיר הצמאון), קוקה-בורה, קרומוול ו...ויקטוריה דפנדר דפנדר (למה דפנדר פעמיים?). אחרי שנה של וויכוחים, השם קנברה זכה בבררת מחדל אחרי שלוש שנים של וויכוחים.
אתם חושבים ששם זה נגמר? ממש לא - עוד צריך לבנות את העיר באמצע שום-מקום. וזה אומר לבחור תוכנית עיר וזה אומר לצאת למכרז וזה אומר לבחור תוכנית מקרב ההצעות. את הבנייה התחילו ב 1920 (עשרים שנה אחרי שהתחילו להתווכח)
לקצר את הסיפור- התוכנית שנבחרה הציעה שקנברה תהיה למעשה פארק עם עיר (בעוד שאר ערי אוסטרליה הם ערים עם פארקים). אין עוד עיר בעולם שבה יש כלכך הרבה מטרים מרובעים של פארקים לכל תושב. זו הסיבה שקניתי מכונית - זאת עיר בסדר גודל של נס ציונה (300,000 תושבים) אבל בגודל של כל גוש דן. בין פרבר לפרבר משתרעים פארקים ושמורות טבע ושדות ואגמים מלאכותיים - הכל מתוכנן בקפידה בתוכנית מתאר מ 1918. כאן אני גר.

זהו, אני אלך לישון - מחר יום שישי ומגיעים חברים לבקר.

*רוב המידע נלקח ותורגם מספרו של ביל ברייסון "down under"

אין תגובות: